No trochę się zdenerwowałem. Ale to dlatego, że postanowiłem kolejny raz skorzystać ze swojej własnej rady i, przygotowując kurs z przemawiania, zacząłem zbierać materiał.
A co za tym idzie, zacząłem szperać w kursach innych mówców i guru od przemawiania, żeby zobaczć, co jest „trendy”.
Włosy mi się zjeżyły – rady, jakie dają trenerzy, pozwalają im na bezpieczne kreowanie klientów, którzy nigdy nie odniosą sukcesu na scenie ani nie będą skutecznie przemawiali.
Oto lista moich ulubionych sposobów na niezawodne odniesienie porażki.
(Uwaga – zachowałem pisownię oryginalną, nie znam też zawartości kursów, po prostu czytam nagłówki. Może się okazać, że w środku jest przewrotnie i że kurs jest ok, ale…nie będę sprawdzał).
Ćwicz w Domu Przed Lustrem, Używaj Telefonu Do Nagrań
Błagam, nie! Zwłaszcza pierwsza część porady jest bezsensowna, z dwóch powodów. Pierwszy – jeżeli musisz ćwiczyć przed lustrem, prawdopodobnie nie jesteś na tyle dobry w przemawianiu, żeby swobodnie mówić i jednocześnie obserwować się w akcji. A to oznacza, że ćwiczysz w warunkach, których nigdy na scenie nie będzie.
Drugi powód jest prostszy – Twoja własna ocena tego, co jest dobre a co nie działa, nie ma znaczenia. Nie ćwiczysz prezentacji, żeby wygłaszać ją przed sobą, więc nawet jeśli ją nagrałeś telefonem, a potem oglądasz ją sam, to Twoje kompetencje związane z feedbackiem/informacją zwrotną/ na temat jakości przemówienia pewnie są niskie.
Rozwiązanie?
Dołącz do klubu Toastmasters albo poproś kogoś (znajomi? rodzina? praca?), żeby Cię ocenił. Skorzystaj z pomocy eksperta. No i przede wszystkim naucz się, jak analizować mowy, bo bez tego oglądanie własnej mowy i ocenianie własnej mowy jest jak autodiagnoza zamiast wizyty u lekarza.
Pamiętaj o Mowie Ciała
Na scenie? Absolutnie nie! Jeszcze tego brakuje, żeby mówca musiał myśleć o tym, co mówi, jak mówi i włączał dodatkowe procesy związane z autoanalizą na scenie!
Ja rozumiem, że to jest uproszczenie i nie dotyczy zachowań scenicznych, tylko procesu przygotowywania prezentacji, ale mimo wszystko…
Rozwiązanie?
Uprość mowę ciała do minimum – treningiem wyeliminuj przeszkadzające nawyki (np. Gibbona, T-Rexa albo powtarzające się gesty czy kroki) i przestań się martwić mową ciała na tym etapie Twojej kariery 🙂
Jeśli to Możliwe, Nie Słuchaj Swoich Przedmówców
Chcecie gorszą radę, niż ta? No to nie, nie mam. Ta rada zawiera w sobie dwie presupozycje, okrutne i straszliwe.
Pierwsza – że słuchanie przedmówców zepsuje Twoją prezentację. Jeśli tak, przygotuj się lepiej. Nie mam innego rozwiązania, ale jeśli uważasz, że słuchanie przedmówców przeszkodzi Ci w Twojej prelekcji, to pierwszy sygnał, że coś jest nie tak z Twoim nastawieniem. I przygotowaniem.
Druga presupozycja jest jeszcze gorsza. Słuchanie przedmówców, bycie z widownią to oznaka szacunku. Umiejętność nawiązania do przedmówców to oznaka inteligencji. A nieznajomość materiału innych mówców moze się skończyć klasycznym „słoniem ze ślepcami” (wyjaśniam w innym artykule), czyli powtórzeniem tego, co inni już mówili.
Rozwiązanie?
Bądź na sali. Jeśli inni mówcy i ich mowy Cię rozpraszają, zatrudnij kogoś, kto ich wysłucha i przed Twoją prezentacją powie Ci, czego nie powinieneś mówić, albo jak ładnie możesz nawiązać do innej mowy. Albo nie.
Pierwszy z brzegu kurs online. Pierwsze rady w ramach „Sekretów przemawiania”. Może lepiej, żeby pozostały sekretami.
Storytelling w biznesie
Skuteczne historie, które wspierają Twoją firmę i markę.
Na moich ulubionych Social Media, na LinkedIN i na Facebooku w grupie Trener Trenerowi Trenerem pojawiło się ostatnio kilka zapytań o szkolenia z wystąpień publicznych.
Mój temat.
Ale nie tylko mój.
Liczba ofert w odpowiedzi na te zapytańą śmiało bije rekordy popularności. 66 w jednym wątku, 120 w 24 godziny w drugim, 50+ na LinkedIN.
Ponieważ i tu i tu parę osób mnie poleciło, postanowiłem sprawdzić, kogo to polecają inne osoby. A że odbyłem kilka rozmów telefonicznych z autorami i autorkami tych zapytań, wyczuwszy frustrację u niektórych rozmówców, postanowiłem też zastanowić się:
Gdybym to ja miał zatrudnić trenera od wystąpień publicznych, jakimi kryteriami bym się kierował?
Oto odpowiedzi 🙂
Czasami analizuję przemówienia i prelekcje, które niby mają w sobie “to coś”, ale…nie działają. Z punktu widzenia idei, kontekstu i marki mówcy, warsztatu scenicznego – jest dobrze, ale coś nie styka. Nie iskrzy.
Ponieważ istotnym etapem przygotowania prezentacji jest zbieranie materiału, warto jest wiedzieć, jakimi kryteriami rządzi się lub powinno się rządzić wybieranie materiału. Jakie cechy powinniśmy obserwować albo jakie punkty kontrolne ustawić, żeby wszystko działało. Żeby prezentacja była skuteczna.
5 warstw dobrej prezentacjiNie tak dawno zostałem poproszony o wygłoszenie przemówienia ślubnego. Po zakończeniu przemówienia, idąc do łazienki przypadkiem usłyszałam rozmowę Pana Młodego z jego
Administratorem danych osobowych jest speakerslair Jerzy Zientkowski Drapałka 3B 62-023 Borówiec tel. 601 534 576 e-mail: [email protected]
Odbiorcy danych osobowych
Odbiorcami Twoich danych osobowych mogą być i są podmioty świadczące usługi hostingu, usług informatycznych, wysyłki newslettera, a także podmioty upoważnione doodbioru danych na podstawie przepisów prawa.
Po co nam Twoje dane?
Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu świadczenia usługi wysyłki newslettera i ofert marketingowych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO dla prawnie uzasadnionego interesu Administratora – marketingu bezpośredniego produktów i usług
Jak długo je trzymamy?
Dane osobowe są przechowywane do momentu wniesienia skutecznego sprzeciwu, a po tym okresie przez aż do przedawnienia ewentualnych roszczeń.
Twoje prawa
W związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługują Pani/Panu następujące prawa:
prawo dostępu do treści danych,
prawo do sprostowania danych,
prawo do usunięcia danych,
prawo do ograniczenia przetwarzania danych,
prawo do wniesienia sprzeciwu,
prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.
A jeśli nie chcę dać zgody marketingowej?
RODO jest skonstruowane tak, żeby ograniczyć możliwość nieuprawnionwego wykorzystania Twoich danych. Oznacza to równiez, niestety, mniej możliwości na dawanie Ci dobrych treści, reklam i ofert.
Jeśli nie życzysz sobie otrzymywania ode mnie treści wszelakich, nie pobieraj darmowego ebooka. Jeśli jednak chcesz go mieć, a nie chcesz maili ode mnie, pobierz go, a potem wycofaj zgodę. Będzie mi przykro, rzecz jasna…
Wycofania zgody można dokonać, korzystając z linku podanego w mailu.
Wyzwanie 7 kroków do mistrzowskiej prezentacji
Cena regularna: 49.00 PLN
Nowa cena: 27.00 PLN
WARSZTATY
7 kroków do mistrzowskiej prezentacji w biznesie