Życzliwy nieznajomy.

Created on 2018-08-02 20:05

Published on 2018-08-03 12:34

Bydgoszcz. Ponad setka ludzi na widowni. I ja, przygotowany jak nigdy. Wiem, co będę mówić, wiem, co pisać na flipcharcie. Przyjechałem właśnie z Poznania i idę się przebrać do toalet. Toalety są mocno na widoku, bo sala lekko przaśna, ale co tam. Ważne, że garnitur i koszula świeżo z pralni chemicznej, więc będę wyglądać zabójczo.

Scena. Za każdym razem, kiedy obracam się, żeby napisać coś na flipcharcie, widownia szumi. Chichocze. Cichutko, jak powiew wiatru w zbożu, komentuje. Za każdym razem, kiedy obracam się do niej, widownia milknie. Tak mija dwadzieścia minut mojej mowy.

W trakcie przerwy proszę o feedback. Informację zwrotną. I za każdym razem dostaję mniej więcej taki tekst:

– Stary, nie za bardzo wiem, o czym mówiłeś. Ale, ale – co to za ogonek Ci tam z tyłu wisi?

Pani z pralni chemicznej, nie znajdując w marynarce wieszaczka, zdecydowała się podpiąć numerek/kwitek czy jak to się tam nazywa – u dołu marynarki, przy poszewce. Pech chciał, że kwitek ów był wyjątkowo długi. I biały. I większości mojej widowni kwitek kojarzył się, w połączeniu z moją wizytą w toalecie, raczej z papierem toaletowym, którego nadmiar miałbym zostawić zakotwiczony głęboko w garderobie, niż z kwitkiem z pralni chemicznej.

Stąd szum na widowni. I brak skupienia na tym, co mówiłem.

Tak wiele mówi się, żeby ubiór dostosować do widowni. Prawda jest jednak taka, że ubiór warto dostosować do celu, który chce się osiągnąć. [Tweet “Na początku Twojej kariery strój powinien nie przeszkadzać.”]

Najprostsza rzecz, jaką możesz zrobić, to zasięgnięcie rady. Jak powinienem się ubrać, żeby mój wygląd nie rozpraszał widowni. Żeby elementy stroju nie powodowały, że słuchacze będą starali się odgadnąć, dlaczego tam jest ta broszka.

W trakcie moich eksperymentów w Toastmasters sprawdzałem, jak działają rozmaite elementy stroju. Ubierałem buty niepasujące do reszty wdzianka (albo nawet do siebie). Dodawałem broszkę, pin czy inny element ozdobny, nie tłumacząc nigdy, co to jest i czemu ma służyć. Wychodziłem na scenę w poplamionych spodniach czy koszuli. A potem sprawdzałem, czy jest widoczne, czy to przeszkadza, jak to działa.

Moim zdaniem Twój strój powinien po pierwsze – nie przeszkadzać. Niezależnie od tego, czy ubierzesz się, jak to mówią znawcy, kropkę wyżej od słuchaczy, czy nie, Twój strój nie powinien odciągać uwagi od treści prezentacji.

Druga najprostsza rzecz, jaką możesz zrobić, to zasięgnięcie rady na moment przed wejściem na scenę. Stąd i tytuł wpisu – życzliwy nieznajomy. Podejdź do kogokolwiek i poproś, żeby Cię uważnie obejrzał. A potem powiedział, czy jest w Twoim stroju coś, co odciąga uwagę, przeszkadza. Plama? Niestarannie włożona w spodnie koszula? Paproszek na ramieniu?

Ponieważ podchodzisz z dobrymi intencjami, rzadko zdarzy Ci się, żeby ktoś odmówił tej drobnej przysługi. Uśmiech i pozytywne nastawienie nie kosztują wiele, a pomogą znaleźć drobiazgi, które mogą wpłynąć na Twój sukces.

Skorzystaj, zapytaj życzliwego nieznajomego, popraw ubiór i…na scenę 🙂

P.S. Masz jakąś ciekawą historię, związaną z wystąpieniem i ubiorem? Podziel się, proszę, w komentarzach 🙂

To drugi artykuł z cyklu #LepszePrezentacje. Będziemy w nich rozmawiali o tym, jakie techniczne błędy popełniamy w procesie komunikacji z klientami, od podjęcia decyzji o prezentacji do decyzji klienta o zakupie (lub nie…). No i jak im zapobiegać 🙂

Zajmuję się analizą przemówień, prelekcji, prezentacji i sprzedaży. Uwielbiam znajdować wzorce i narzędzia w tym, co i jak mówimy – a potem zamieniać je na rozwiązania. Wszystko po to, żeby Twój przekaz, Twoja idea dotarły skuteczniej do ludzi. Żeby chcieli Cię słuchać.

Jeśli interesuje Cię ta tematyka, nie wahaj się odezwać do mnie. Tu, na linkedin, czy na facebooku jestem do dyspozycji i chętnie odpowiem na Twoje pytania. Na twitterze i instagramie możesz śledzić, co się u mnie dzieje – czasami trafiając na ciekawe narzędzia, rozwiązania czy pomysły.

#DoZobaczeniaNaScenie, #OceńMowę, #DzisiajGadamTutaj, #LepszePRezentacje

Jerzy

http://fb.me/JerzyZientkowski, http://twitter.com/speakerslair

#011: Historia pewnego samochodu, czyli o wartości własnej

8 marca Cezary Walenciuk zadał bardzo ciekawe pytanie na FB:
“Drodzy Toastmasterzy. Jak mierzyć swoje umiejętności przemawiania ?”
W tym odcinku podcastu staram się pokazać, jakich wskaźników używam do mierzenia skuteczności moich prezentacji, zarówno mierzalnych wprost (np. osiągniecie celu prezentacji) jak i deklaratywnie (podobało się?).
Jeśli na serio myślisz o rozwoju w zakresie przemawiania i chcesz wiedzieć, co i jak mierzyć, ten odcinek jest zdecydowanie dla Ciebie!

#005: Brudny biznes przemawiania

W moim kursie, Zostań Mówcą Profesjonalnym, omawiam modele współpracy z organizatorami konferencji. Od czystego (klient płaci i wymaga, ja reprezentuję klienta, nie sprzedaję swoich produktów i usług, nie reklamuję się, nie networkuję) do brudnego (klient nie płaci, ja robię swoje, ale przy okazji sprzedaję siebie na lewo i prawo).

Dziś omówimy maila, którego dostałem od organizatora jednej z konferencji. Wystąpię na niej, jasne, model jest gdzieś bliżej brudnego, ale…chyba będzie warto.

Poniżej plik pdf z warunkami wystąpienia (z uproszczeniami, rzecz jasna), a w mikro-podkaście wytłumaczenie, co i jak czytać, co się opłaca, a czego unikać 🙂

Copyright 2017-2018 Jerzy Zientkowski | Regulamin serwisu | Cookies

KLAUZULA INFORMACYJNA - POBIERANIE MATERIAŁÓW

Logo jerzy Zientkowski

Administrator danych osobowych

Administratorem danych osobowych jest
speakerslair Jerzy Zientkowski
Drapałka 3B
62-023 Borówiec
tel. 601 534 576
e-mail: [email protected]

Odbiorcy danych osobowych

Odbiorcami Twoich danych osobowych mogą być i są podmioty świadczące usługi hostingu, usług informatycznych, wysyłki newslettera, a także podmioty upoważnione doodbioru danych na podstawie przepisów prawa.

Po co nam Twoje dane?

Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu świadczenia usługi wysyłki newslettera i ofert marketingowych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO dla prawnie uzasadnionego interesu Administratora – marketingu bezpośredniego produktów i usług

Jak długo je trzymamy?

Dane osobowe są przechowywane do momentu wniesienia skutecznego sprzeciwu, a po tym okresie przez aż do  przedawnienia ewentualnych roszczeń.

Twoje prawa

W związku z przetwarzaniem danych osobowych
przysługują Pani/Panu następujące prawa: 

  • prawo dostępu do treści danych,
  • prawo do sprostowania danych,
  • prawo do usunięcia danych,
  • prawo do ograniczenia przetwarzania danych,
  • prawo do wniesienia sprzeciwu,
  • prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego.

A jeśli nie chcę dać zgody marketingowej?

RODO jest skonstruowane tak, żeby ograniczyć możliwość nieuprawnionwego wykorzystania Twoich danych. Oznacza to równiez, niestety, mniej możliwości na dawanie Ci dobrych treści, reklam i ofert.

Jeśli nie życzysz sobie otrzymywania ode mnie treści wszelakich, nie pobieraj darmowego ebooka. Jeśli jednak chcesz go mieć, a nie chcesz maili ode mnie, pobierz go, a potem wycofaj zgodę. Będzie mi przykro, rzecz jasna…

Wycofania zgody można dokonać, korzystając z linku podanego w mailu.

Wyzwanie 7 kroków do mistrzowskiej prezentacji

Cena regularna: 49.00 PLN

Nowa cena: 27.00 PLN

WARSZTATY 7 kroków do mistrzowskiej prezentacji w biznesie

1590 zł brutto

STORYTELLING W BIZNESIE 2.0