2020-06-16/17/18/19 WARSZTATY Prezentacje w biznesie
warsztaty transformacyjne PREZENTACJE W BIZNESIE 7 kroków do mistrzowskiej prezentacji, prelekcji czy wykładu. Dla każdego, kto chce skutecznie mówić do innych i do siebie. Weź
Nie tak dawno zostałem poproszony o wygłoszenie przemówienia ślubnego. Po zakończeniu przemówienia, idąc do łazienki przypadkiem usłyszałam rozmowę Pana Młodego z jego ojcem, którzy mówili, że moje przemówienie na długo pozostanie w ich pamięci, gdyż w doskonały sposób łączyło ono solidną porcję humoru z dawką refleksji. Jak się później okazało, opinię tę podzielali także inni goście, w dowód czego stolik Tęgich Wujów zaprosił mnie pod koniec na wspólną setuchnę.
Nikt z nas nie osiągnie takich rezultatów z dnia na dzień. Również ode mnie wymagało to sporej ilości pracy, gdyż jestem informatykiem i kiedyś przemawiałem, jak stereotypowy informatyk. Dobra wiadomość jest jednak taka, że istnieje sposób, który jest możliwy do przyswojenia, a dzięki któremu jakość naszych przemówień zdecydowanie wzrośnie.
Jest nim pięć warstw naszego przemówienia
Dzisiaj zastanowimy się zatem, jak świadomie operować poszczególnymi warstwami oraz, jak świadomie wykorzystać zależności między nimi w taki sposób, aby złożyły się one na sukces naszej prezentacji.
Jesteście gotowi?
******
Polecam allegrowicza, chociaż nieco zmodyfikowałem jego pomysł. Wszystko to jednak z myślach o jakości naszych prezentacji.
Warto także zwrócić uwagę na dwie ogólne zasady:
1. ścisły związek i kolejność przedstawienia poszczególnych warstw. Pominięcie jednej z nich może bowiem znacząco obniżyć szansę na końcowy sukces naszych wystąpień.
2. warstwy te występują w każdym typie przemówienia: niezależnie od jego celu, struktury, czy tematu.
Mając to w pamięci, przejdźmy do omówienia następujących warstw naszego przemówienia.
Teoretycznie każdy z nas rozumie, że prezentacja powinna nieść ze sobą określone ideę, przesłanie, cel….
Podświadomie zdajemy sobie sprawę, że gadanie dla samego gadania – nawet nie dla rozrywki, nie ma sensu.
Znacznie trudniejsza jest jednak praktyczna realizacja tego założenia. W większości wypadków mowy, których słuchamy na konferencjach, są zlepkiem wiedzy prelegenta, podanej w strukturze przypominającej bigos, z okolicznościowym grzybkiem prawdy i setuchną dowcipu na podtrzymanie uważności.
Istotą każdego przemówienia jest rozwiązanie konkretnego problemu konkretnej widowni – czyli wartość, jaką pozostawimy widowni po naszym przemówieniu. Określenie tej wartości przebiega zazwyczaj dwuetapowo:
1. określenie charakteru przemówienia: informacyjne, perswazyjne, inspiracyjne, rozrywkowe
2. określenie konkretnego celu szczegółowego, czyli efektu jaki ma otrzymać widownia po naszym przemówieniu,
– np. moja widownia dowie się o 3 sposobach radzenia sobie ze stresem, moja widownia zostanie przekonana do wykonywania ćwiczeń fizycznych przez 20 minut każdego dnia itp.
Ponadto, wartość ta powinna być określona przez pryzmat widowni, nigdy nas samych.
Projektując prezentację, warto zadać sobie kilka prostych pytań, wśród których na początek wskazać należy:
⦁ Czy to, co powiem, jest z punktu widzenia konkretnej widowni nowe, tj. całkowicie nieznane wcześniej bądź też przedstawione w sposób innowacyjny lub choćby odświeża ich punkt widzenia?
⦁ Czy to, co powiem, jest z punktu widzenia tej samej, konkretnej widowni, jednocześnie użyteczne
⦁ Czy to, co powiem, zmieni sposób funkcjonowania tej konkretnej widowni?
Poza tym warto odwołać się również do wymogów wiedzy, zawartych w teście Kirkpatricka. W tym celu polecam sięgnięcie do mojej książki: „Przemawianie. PRZYGOTOWANIE”.
Z pewnością nie powinno być polemiki co do stwierdzenia, że prezentacja powinna mieć tekst.
To, „jak” mówimy jest dla widowni równie ważne jak to, „co” mówimy. Według badań psychologa Alberta Mehrabiana, jedynie 7% komunikacji odbywa się za pomocą słów. Natomiast 38% kształtowanych jest przez nasz głos, podczas gdy aż 55% wynika z naszej mowy ciała (gestykulacji, ruchu scenicznego, postawy, mimiki).
Czymkolwiek jest scena – prawdziwą sceną, windą, stolikiem w kawiarni, jest na pewno fizyczną przestrzenią, którą powinniśmy odpowiednio zarządzać, żeby pomóc naszej widowni słuchać oraz zrozumieć wartość, którą zamierzamy jej przekazać. Można to robić bardziej lub mniej świadomie, dobrze jest robić to skutecznie.
Dla mnie scena to całokształt wizualny, włącznie ze slajdami, flipchartem, pomocami i fantami, których używamy dla wzmocnienia przekazu. Dlatego warto projektować sobie świadome wykorzystanie tych elementów, odpowiadając na proste pytania:
⦁ Czy zarządzanie sceną, hologramy, timeline wspierają przekaz?
⦁ Czy slajdy są jasne, zrozumiałe i czytelne?
⦁ Czy slajdy spełniają warunek 3-7-11?
⦁ Czy slajdy spełniają warunek Glance Test?
⦁ Czy slajdy spełniają warunki: jakość, kontrast, white space, hierarchia, spójność wizualna?
⦁ Czy scena i miejsce współgrają z przekazem prezentacji?
Zwłaszcza to ostanie pytanie może nieść ze sobą ciekawe konsekwencje – dlaczego robimy tę prezentację właśnie tutaj i teraz? Jak mogę w mojej prezentacji wykorzystać odpowiedź na to pytanie, żeby być bardziej przekonującym? Co łączy mnie i moją widownię z tym miejscem? Co wydarzyło się ostatnio lub wydarzy się za moment w branży, o czym warto wspomnieć?
Ostatnia warstwa prezentacji jest nieoczywista, przez co większość specjalistów na rynku bez wahania ją pomija. Poniżej zaprezentuję jednak kilka argumentów na rzecz tego, dlaczego warto do niej sięgać oraz, jak robić to świadomie.
Jerzy Zientkowski
Redakcja: Gracia Wiczanowska
warsztaty transformacyjne PREZENTACJE W BIZNESIE 7 kroków do mistrzowskiej prezentacji, prelekcji czy wykładu. Dla każdego, kto chce skutecznie mówić do innych i do siebie. Weź
warsztaty transformacyjne PREZENTACJE W BIZNESIE 7 kroków do mistrzowskiej prezentacji, prelekcji czy wykładu. Dla każdego, kto chce skutecznie mówić do innych i do siebie. Weź
warsztaty transformacyjne PRZYWÓDZTWO W BIZNESIE Dla liderów, którzy chcą wyznaczać cele, zarządzać zespołami i efektywnie sięgać po mierzalne sukcesy. Weź udział ([acf field=”data_wydarzenia”]) Czytaj więcej
Copyright 2017-2018 Jerzy Zientkowski | Regulamin serwisu | Cookies
Administratorem danych osobowych jest
speakerslair Jerzy Zientkowski
Drapałka 3B
62-023 Borówiec
tel. 601 534 576
e-mail: [email protected]
Odbiorcami Twoich danych osobowych mogą być i są podmioty świadczące usługi hostingu, usług informatycznych, wysyłki newslettera, a także podmioty upoważnione doodbioru danych na podstawie przepisów prawa.
Twoje dane osobowe przetwarzane będą w celu świadczenia usługi wysyłki newslettera i ofert marketingowych, na podstawie art. 6 ust. 1 lit. f) RODO dla prawnie uzasadnionego interesu Administratora – marketingu bezpośredniego produktów i usług
Dane osobowe są przechowywane do momentu wniesienia skutecznego sprzeciwu, a po tym okresie przez aż do przedawnienia ewentualnych roszczeń.
W związku z przetwarzaniem danych osobowych
przysługują Pani/Panu następujące prawa:
RODO jest skonstruowane tak, żeby ograniczyć możliwość nieuprawnionwego wykorzystania Twoich danych. Oznacza to równiez, niestety, mniej możliwości na dawanie Ci dobrych treści, reklam i ofert.
Jeśli nie życzysz sobie otrzymywania ode mnie treści wszelakich, nie pobieraj darmowego ebooka. Jeśli jednak chcesz go mieć, a nie chcesz maili ode mnie, pobierz go, a potem wycofaj zgodę. Będzie mi przykro, rzecz jasna…
Wycofania zgody można dokonać, korzystając z linku podanego w mailu.
Nowa cena: 27.00 PLN